Voor wie?
Het noodfonds van maximaal € 2.500,- is bedoeld voor cliënten die:
- in Zoetermeer verblijven;
- als gevolg van bijzondere omstandigheden in ernstige financiële nood verkeren;
- uitzicht hebben op verbetering van hun situatie en gebaat zijn bij eenmalige, kortetermijn financiële ondersteuning.
Wij hebben speciale aandacht voor:
- cliënten met een minimum inkomen en/of die al langere tijd op het sociaal minimum leven, bijvoorbeeld als gevolg van beslag op het inkomen;
- kwetsbare groepen, ouderen, zieken en kinderen in een achterstandsituatie.
Waarvoor?
U kunt een aanvraag doen voor een eenmalige gift voor bijvoorbeeld:
- woninginrichting;
- huishoudelijke apparatuur;
- huisvestingskosten;
- gas, water en licht;
- levensonderhoud (éénmalig, dus niet structureel);
- medische kosten;
- fiets;
- schulden.
Uw aanvraag
- Doe de Quick scan om te zien of uw cliënt in aanmerking komt.
- Vul het AANVRAAGFORMULIER volledig in. U heeft toestemming nodig van uw leidinggevende om een aanvraag te doen. Stuur altijd relevante bewijsstukken als bijlagen mee met het aanvraagformulier;
- Stuur de sociale rapportage/motivering en evt. andere benodigde bijlagen in het digitale aanvraagformulier mee;
Hoe verder?
SunZ kijkt altijd of andere opties zijn bekeken. We proberen binnen een werkweek een beslissing te nemen. Bij zeer urgente zaken doe we dit binnen 24 uur.
Voorwaarden
- Een bijdrage van SunZ is altijd per cliënt éénmalig;
- SunZ hanteert een maximumbedrag van € 2.500. In uitzonderingsgevallen kan het bestuur besluiten hiervan af te wijken.
- Verder worden geen bijdragen verstrekt in de kosten van familiebezoek, adoptie, studie in het buitenland, studie aan niet erkende onderwijsinstellingen, dan wel alternatieve medische behandelingen e.d..
- SunZ betaalt de bijdrage rechtstreeks aan de betreffende instanties of schuldeisers. Indien daar aanleiding toe is, kan SunZ de bijdrage overmaken aan de aanvragende organisatie.
- Cliënt en de hulpverlener ondertekenen de aanvraag.
Hulp bij uw aanvraag
Voor meer informatie of hulp kunt u contact opnemen met SunZ. Indien u er niet uitkomt, kunt u de aanvraag eerst met ons bespreken.
Noodhulp in de praktijk
"Marieke ontvangt een wasdroger vanwege zorg voor haar zieke zoon"
Vanuit een revalidatiecentrum komt het verzoek voor een wasdroger voor het gezin van Marieke. Zij heeft 3 kinderen van 18, 9 en 3 jaar. Het gezin leeft van een uitkering en Marieke is mantelzorger voor haar ernstig gehandicapte 9-jarige zoon. Er is een minimaal weekgeld voor 5 personen. De handicap van het zoontje brengt veel vuile was met zich mee die Marieke dan binnen binnen een dag moet zien te drogen, dat is niet te doen bij slecht weer. De gemeente heeft een nieuwe wasmachine vergoed vanuit de bijzondere bijstand, het SUN-noodhulpbureau vergoedt de kosten voor een wasdroger: op deze manier kan Marieke de was makkelijker doen en de zorg voor haar zoon beter volhouden. (bron: Sun Nederland)
Het Sociaal Leenfonds is een renteloze lening bedoeld voor cliënten die:
- in Zoetermeer verblijven;
- een schuld hebben tot maximaal € 4.000,-;
- door het verstrekken van deze lening grotere schulden kunnen voorkomen.
Uw aanvraag
- Vul het AANVRAAGFORMULIER volledig in. Dit verkort de behandeltijd van uw aanvraag. U heeft toestemming nodig van uw leidinggevende om een aanvraag te doen. Stuur altijd relevante bewijsstukken als bijlagen mee met het aanvraagformulier;
- Stuur de sociale rapportage/motivering en evt. andere benodigde bijlagen in het digitale aanvraagformulier mee.
Hoe verder?
Humanitas Thuisadministratie en Stichting SchuldHulpMaatje adviseren over de aanvraag. SunZ beheert het fonds en verzorgt de financiële afhandeling. We streven ernaar om binnen één week een beslissing te nemen.
Als de gevraagde lening akkoord is, ontvangt u van SunZ een kredietovereenkomst en het machtigingsformulier voor de automatische incasso. Deze documenten worden ondertekend door de cliënt. Vervolgens wordt de lening beschikbaar gesteld. SunZ betaalt het bedrag rechtstreeks aan de betreffende instanties of schuldeisers. Indien daar aanleiding toe is, kan SunZ de bijdrage overmaken aan de aanvragende organisatie.
Begeleiding
Uw begeleiding voor en na de aanvraag is belangrijk om te voorkomen dat cliënten verder in de schulden raken. Zijn er problemen met het aflossen? Dan rekenen wij erop dat u ervoor zorgt dat uw cliënt weer aan de betalingsverplichtingen gaat voldoen.
Over het Sociaal Leenfonds
Het Sociaal Leenfonds is een initiatief van de gemeente Zoetermeer en diverse maatschappelijke organisaties, zoals SchuldHulpMaatje, Humanitas, MIM, Kwadraad, Palet Welzijn, JIP Zoetermeer en MEE. De financiële middelen komen uit het armoedebeleid van de gemeente Zoetermeer en een donatie vanuit Fonds1818.
Hulp bij uw aanvraag
Voor meer informatie of hulp kunt u contact opnemen met SunZ. Indien u er niet uitkomt, kunt u de aanvraag eerst met ons bespreken.
Noodhulp in de praktijk
"Katy (36 jaar) leent renteloos geld van het Sociaal Leenfonds voor overbrugging inkomsten"
Katy is een alleenstaande moeder van 36 jaar. Zij is vanuit de vrouwenopvang na haar scheiding in een huisje komen te wonen. Een bewindvoerder regelt haar financiën, de toeslagen zijn echter nog niet rond. Het gaat waarschijnlijk drie maanden duren voordat deze met terugwerkende kracht binnenkomen. Katy heeft nu ter overbrugging inkomsten nodig om voor haar vier kinderen te kunnen zorgen. Zij krijgt een lening uit het Sociaal Leenfonds van € 3.000. Na uitbetaling van de toeslagen door de Belastingdienst is het gehele bedrag in één keer retour ontvangen. Een mooi voorbeeld van hoe een Sociaal Leenfonds met renteloze leningen kan werken: met het geld dat Katy terugbetaalde kunnen weer andere mensen met urgente noden geholpen worden! (bron: Sun Nederland)
U kunt supermarktbonnen aanvragen als u cliënt tijdelijk geen of weinig geld heeft om te voorzien in eerste levensbehoeften. Bijvoorbeeld als een uitkering op zich laat wachten door administratieve redenen.
Voor noodsituaties waarbij volgens u urgente bijstand nodig is, zijn door de gemeente Zoetermeer supermarktbonnen ter beschikking gesteld.
Uw aanvraag
U kunt een aanvraag doen en onderbouwen met het AANVRAAGFORMULIER
Hoe verder?
We nemen uw aanvraag direct in behandeling en nemen zelf contact op met uw cliënt. In de meeste gevallen kunnen de supermarktbonnen nog dezelfde dag door de cliënt worden opgehaald.
Hulp bij uw aanvraag
Voor meer informatie of hulp kunt u contact opnemen met SunZ. Indien u er niet uitkomt, kunt u de aanvraag eerst met ons bespreken.