Voor wie?
Het noodfonds van maximaal € 2.500,- is bedoeld voor cliënten die:
- in Zoetermeer verblijven;
- als gevolg van bijzondere omstandigheden in ernstige financiële nood verkeren;
- uitzicht hebben op verbetering van hun situatie en gebaat zijn bij eenmalige, kortetermijn financiële ondersteuning.
Wij hebben speciale aandacht voor:
- cliënten met een minimum inkomen en/of die al langere tijd op het sociaal minimum leven, bijvoorbeeld als gevolg van beslag op het inkomen;
- kwetsbare groepen, ouderen, zieken en kinderen in een achterstandsituatie.
Waarvoor?
U kunt een aanvraag doen voor een eenmalige gift voor bijvoorbeeld:
- woninginrichting;
- huishoudelijke apparatuur;
- huisvestingskosten;
- gas, water en licht;
- levensonderhoud (éénmalig, dus niet structureel);
- medische kosten;
- fiets;
- schulden.
Uw aanvraag
Doe de QUICK SCAN om te zien of uw cliënt in aanmerking komt.
Ja? Vult u dan het AANVRAAGFORMULIER in. U heeft toestemming nodig van uw leidinggevende om een aanvraag te doen.
Hoe verder?
SunZ kijkt altijd of andere opties zijn bekeken. We proberen binnen een werkweek een beslissing te nemen. Bij zeer urgente zaken doe we dit binnen 24 uur.
Voorwaarden
- Een bijdrage van SunZ is altijd per cliënt éénmalig;
- SunZ hanteert een maximumbedrag van € 2.500. In uitzonderingsgevallen kan het bestuur besluiten hiervan af te wijken.
- Verder worden geen bijdragen verstrekt in de kosten van familiebezoek, adoptie, studie in het buitenland, studie aan niet erkende onderwijsinstellingen, dan wel alternatieve medische behandelingen e.d..
- SunZ betaalt de bijdrage rechtstreeks aan de betreffende instanties of schuldeisers. Indien daar aanleiding toe is, kan SunZ de bijdrage overmaken aan de aanvragende organisatie.
- Cliënt en de hulpverlener ondertekenen de aanvraag.
Hulp bij uw aanvraag
Voor meer informatie of hulp kunt u contact opnemen met SunZ. Indien u er niet uitkomt, kunt u de aanvraag eerst met ons bespreken.
Stappenplan
- Doe de
- Vul het volledig in. Stuur altijd relevante bewijsstukken als bijlagen mee met het aanvraagformulier;
- Stuur de sociale rapportage/motivering en evt. andere benodigde bijlagen in het digitale aanvraagformulier mee;
De rapportage bevat in ieder geval:
- Schrijf een duidelijke motivering en gebruik de vragen in het aanvraagformulier als ondersteuning.
- Beschrijf de persoonlijke situatie van klant zodat we snel een besluit kunnen nemen.
- Beschrijf hoe het probleem of de schuld is ontstaan
- Beschrijf wat er nodig is om het probleem op te lossen.
- Gebruik het e-mailadres van je werk.
Voor cliënten met een schuld tot € 1.750,- (gezinnen tot € 2.500,-). Zij kunnen met uw ondersteuning een renteloze lening aanvragen om hun openstaande nota's te betalen.
Dankzij een bijdrage van Fonds 1818 kan in sommige situaties tot € 4.000 worden geleend. Uiteraard wordt er gekeken naar de omstandigheden van de aanvrager en de aanwezigheid van voldoende afloscapaciteit.
Het Sociaal Leenfonds helpt mensen in Zoetermeer om grotere schulden te voorkomen. Het leenfonds is een initiatief van de gemeente Zoetermeer en diverse maatschappelijke organisaties zoals Schuldhulpmaatje, Humanitas, MIM, Kwadraad, Palet Welzijn, JIP Zoetermeer en MEE. De financiële middelen komen uit het armoedebeleid van de gemeente Zoetermeer en daarnaast uit een donatie vanuit Fonds1818. Humanitas en Schuldhulpmaatje beoordelen de aanvraag; SunZ beheert het fonds en regelt de financiële afhandeling.
De aanvraag
- Vul het volledig in.
- Voeg de op het aanvraagformulier vermelde documenten toe als bijlage.
- Zorg voor een complete aanvraag. Dit verkort de behandeltijd aanzienlijk.
- Zorg voor inzicht in de afschriften van alle bankrekeningen van de cliënt van de drie maanden voorafgaand aan de aanvraag. SunZ kan bij de beoordeling vragen om de afschriften te overleggen.
Beoordeling
Humanitas Thuisadministratie en Stichting Schuldhulpmaatje beoordelen de aanvragen op vrijwillige basis. Zij zien snel of de lening problematische schulden kan voorkomen. De afloscapaciteit van de cliënt bepaalt de looptijd van de lening met een maximum van 36 maanden. De coördinatoren van Humanitas Thuisadministratie en de Stichting Schuldhulpmaatje hebben een zwaarwegende stem in de bepaling hiervan.
Na akkoord
Als de aangevraagde lening akkoord is, moeten u en uw cliënt alleen nog de kredietovereenkomst en een machtiging voor de automatische incasso invullen en ondertekenen. Daarna is de lening beschikbaar en betaalt SunZ de openstaande nota's. De kredietovereenkomst ontvangt u van SunZ.
Begeleiding
Uw begeleiding voor en na de aanvraag is een essentieel onderdeel van de lening om te voorkomen dat cliënten verder in de schulden raken. Zijn er problemen met het aflossen, dan rekenen wij erop dat u ervoor zorgt dat uw cliënt weer aan de betalingsverplichtingen gaat voldoen. U heeft inzicht in de administratie en zorgt ervoor dat de cliënt de lopende verplichtingen nakomt. Wisselen van organisatie is mogelijk via een warme overdracht. SunZ ontvangt hierover altijd bericht.
Voor meer informatie of hulp kunt u contact opnemen met SunZ.
Als uw cliënt tijdelijk geen of weinig geld heeft om eten te kopen.
Soms komen mensen in een situatie waarin ze tijdelijk geen of weinig geld hebben voor de eerste levensbehoeften. Bijvoorbeeld als een uitkering op zich laat wachten, omdat de instantie de uitkering eerst in het systeem moet verwerken. Voor deze noodsituaties heeft de gemeente Zoetermeer supermarktbonnen ter beschikking gesteld.
Aanvragen van supermarktbonnen kan alleen:
- door een door SunZ erkende instantie, hulpverlenende instantie of hulpverlener,
- als naar het oordeel van de hulpverlener urgente bijstand nodig is, dus als de cliënt niet te eten heeft, of als de omstandigheden schrijnend zijn en de aanvraag goed onderbouwd is.
- met het
Voor meer informatie of hulp kunt u contact opnemen met SunZ.