Nieuws

Interview met Naïma, samenwerkingspartner

jan
05

Interview met Naïma, samenwerkingspartner

Wat is je naam & functie?
Ik heet Naïma en ben maatschappelijk werker.

 

Hoe lang ben je al verbonden aan InZet?

Ik werk er sinds 1 mei 2021. InZet is dé organisatie voor Zorg & Welzijn in Zoetermeer. Daarvoor werkte ik bij Kwadraad sinds 2016.

 

Wat voor cliënten begeleid jij en in wat voor soort situaties zitten zij? 

Ik begeleid mensen die vastlopen op verschillende vlakken, bijvoorbeeld: gezin en opvoeding, verlies en rouw, geld en werk, relatie en huwelijk/scheiding, ruzie en geweld + eenzaamheid en verdriet. Vanuit InZet geven we ook groepstrainingen daarover aan volwassen en kinderen.

 

De laatste maanden merken wij dat er een nieuwe doelgroep is ontstaan door o.a. de energieproblematiek; mensen die boven het minimumloon verdienen of een uitkering hebben. Zij komen daardoor voor veel regelingen niet (meer) in aanmerking waardoor de problemen zich opstapelen.  We hebben samen met SunZ regelmatig casusgesprekken om te kijken hoe we deze mensen kunnen ondersteunen.

 

Een voorbeeld is een alleenstaande 55 jarige vrouw met een WIA uitkering, zij is chronisch ziek. Ze moet steeds meer betalen voor haar behandelingen en medicijnen. Ineens werd ze geconfronteerd met een maandelijkse energierekening van 480 euro waardoor zij niets meer over hield voor boodschappen. Zij valt overal buiten omdat ze op papier ‘te veel` verdient. Ook kwam ze niet in aanmerking voor de gemeentelijke energietoeslag (we hebben het wel geprobeerd natuurlijk). Deze vrouw leeft nu grotendeels van de Voedselbank. Wat dat betreft zijn er qua armoedebestrijding aanpassingen nodig in de regelingen.

 

Een ander voorbeeld is een alleenstaande moeder met kinderen die net uit een onveilige en traumatische vechtscheiding komt, ze wacht op de behandeling van allerlei aanvragen maar ondertussen heeft ze niet eens 1 euro meer om boodschappen te doen. De energieleverancier wil de maandelijkse energierekening van 700 euro betaald zien, de woningbouwvereniging dreigt met een deurwaarder, etc. Zonder de gezamenlijke ondersteuning en samenwerking met SunZ en de Voedselbank wil ik niet eens bedenken hoe zulke situaties kunnen aflopen.

 

Hoe reageren deze cliënten als zij geholpen worden?
Dankbaar, opgelucht en emotioneel.

 

Hebben zij het gevoel dat er weer perspectief ontstaat?
Ja zeker. Een 58-jarige man die altijd zelfstandig was geweest, werd in coronatijd uit zijn huis gezet doordat er ineens geen inkomen meer binnen kwam. Hij raakte depressief en passief. Hij was dakloos, had geen inkomen en sliep in zijn auto. Daardoor zag hij geen uitweg meer en dacht steeds vaker aan niet meer willen leven. Samen met SunZ hebben we een plan gemaakt. Dit was voor hem een eerste stap naar weer ‘mens worden’ zoals hij het zelf noemde. 

 

Krijgen jouw cliënten meer ruimte in hun hoofd en in hun dagelijks leven?
Ja, de alleenstaande moeder met kinderen (van mijn voorbeeld eerder) had zo veel stress door het dagelijks zoeken naar eten voor haar kinderen, dat ze weinig ruimte had om aan andere zaken te werken. Door de financiële oplossing van SunZ kwam er op dat vlak rust en kon zij andere dingen aanpakken.

 

Wat vind jij het mooist aan je activiteiten bij InZet?

InZet is een mooi groeiend samenwerkingsverband van Zorg & Welzijn in Zoetermeer. Het groeiende is dat we in de gebiedsteams proberen te ontwikkelen en aan te laten sluiten op wat de mensen in de wijk echt nodig hebben om weer zelf of samen met anderen verder te kunnen.

We werken met het gedachtegoed van Positieve gezondheid wat ik zelf een mooie verdieping vind binnen ons werk. Positieve gezondheid is een benadering binnen de gezondheidszorg die niet de ziekte/het probleem, maar een betekenisvol leven van mensen centraal stelt. De aandacht ligt op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens en niet op de beperkingen of de ziekte zelf.
 

InZet werkt al een tijdje samen met SunZ, kun je iets vertellen over onze samenwerking?

InZet werkt graag samen met SunZ. Onze samenwerking maakt in vele situaties een groot verschil in het leven van onze cliënten.  De collega’s bij SunZ zijn betrokken, meedenkend, adviserend, altijd bereid om een casus te bespreken en naar mogelijkheden te zoeken. Sinds kort heeft InZet het Geldpunt geopend om op en laagdrempelige manier te zorgen voor extra toegang voor burgers met geldzorgen. Hopelijk geeft dit het extra zetje aan iemand die dat nodig heeft en kunnen we samen nog meer mensen helpen door onze samenwerking.

 

Wat vind jij in dit kader van de energiecompensatie campagne van SunZ?

Prachtig initiatief! Wat ik zo goed vind aan SunZ is dat zij zien wat er in de maatschappij gebeurt, wat dit met de mensen doet. Ze handelen daarop en komen in actie. Het buiten de kaders denken is de kracht van SunZ.

Wat ik ook mooi aan deze campagne vind, is dat mensen die het bedrag doneren niet alleen voor zichzelf een saamhorigheidsgevoel krijgen maar dat ook afgeven aan de mensen die het juist wel nodig hebben.